Monday, April 18, 2011

Teka-teki Ikan Sebarau


Hari ni gua nak bagi satu teka-teki kepada korang semua. Siapa dapat jawab gua bagi hadiah. Nak tahu apa hadiahnya sila private message gua. Sila pasang mata betul-betul. 

“Ikan apa yang rupanya macam sebarau tapi kepalanya bulat macam belon?”

Oh ya, sebelum tu,gua nak perkenalkan dulu rupa paras ikan sebarau ni. Ikan ni merupakan antara ikan yang terhensem di kalangan spesies-spesies ikan yang ada di muka bumi ini. Bibirnya agak tebal ala-ala Angelina Jolie gitu. Tubuhnya pula agak sasa dengan otot-otot yang tegap. Sebab itulah ikan ini menjadi buruan pengilat-pengilat tegar. Bila dah kena gewang belum tentu dapat menewaskannya. Beliau akan berjuang habis-habisan untuk melepaskan diri. Dan kerana itu jugalah banyak kes mata kail terkangkang bila gewang dibantai spesies ini. 

Untuk mengenali ikan sebarau ini agak mudah. Ekornya berwarna oren tetapi hitam di setiap hujungnya. Selain itu, ikan ini mempunyai satu belang tunggal di tengah-tengah badannya. Ciri-ciri ini adalah yang paling mudah untuk membezakannya dengan ikan-ikan lain. 

“Masih tak dapat beza?”

Ok lah. Gua bagi korang tengok gambar ikan sebarau dekat bawah ni. Sebarau ni sahabat gua, Iwe yang dapat baru-baru ini. Beliau di gelar ‘sebarau hunter’ kerana begitu obsess dengan spesies belang tunggal ini. Beliau juga amat mahir dalam menjejak dan menjinakkan spesies ini sehingga di gelar ‘otai sebarau’.

Sekarang, ikan sebarau sudan pun kenal. Jadi, silalah jawab teka-teki gua tadi.


rupa paras ikan sebarau

close-up gewang yang digunakan, rapala skitterpop FT

1.05 kilogram only!

Oleh sebab korang tidak dapat menjawab teka-teki gua di atas, biarlah gua bagi jawapannya. 

Jawapannya adalah ikan sebarau pakai helmet.

Oleh sebab tiada seorang pun yang dapat jawab dengan betul, maka hadiah yang ditawarkan dengan automatiknya menjadi milik gua. Semoga berjumpa lagi.Chow!

No comments:

Post a Comment

This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left
This line starts after some blank space at left