Sunday, April 17, 2011

Nelayan Part Time


Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Begitu nyaman sekali. Hari ini adalah hari pertama gua dan rakan-rakan memulakan kerja sebagai nelayan part time. Kami berborak di atas dek bot sambil menunggu tekong datang. Perasaan bercampur aduk antara gembira dan debar memandangkan ini adalah kali pertama gua bekerja di lautan luas. 

Bot meluncur laju membelah samudera. Daratan semakin kecil kelihatan. Sayup-sayup. Badan terasa terhuyung-hayang ketika berjalan apabila bot dilambung ombak. Mual. Pening. Seluruh badan terasa diseksa. Namun demi kerja terpaksa digagahkan juga. 

Tekong merangkap kapten memberi arahan. Gua mengadu dan meminta untuk berehat.” Hendak muntah”, kata gua. “Kamu mabuk laut”, jawab tekong sambil memberi dua biji pil Novomin kepada gua. Habis ditelan namun pening masih terasa. Semakin kuat. Hendak sahaja diluahkan segala isi perut tapi gua tahan. Tekong akhirnya memberi ‘green light’ membenarkan gua tidur. Yes, terima kasih Mister!

Gua bangun tidur. Kawan-kawan gua masih tekun bekerja. Gua malu pada mereka. Apa boleh buat, gua juga tidak mahu. Pulang ke jeti, gua tulis sepucuk surat dan bagi kepada tekong. “Surat apa?” tanya tekong. “Surat berhenti kerja”, jawab gua sambil berlalu pergi.  

bot nelayan setempat
kompleks Masjid Kristal
Masjid Kristal
ekspo di pesisiran pantai Batu Buruk
memikirkan cabaran yang bakal ditempuh
setelah berhempas pulas
Jimi, cuba bertahan sebelum turut sama tewas
rakan yang menimpa nasib yang sama
inilah bakal-bakal nelayan sejati
tekong sedang menaikkan aruan tasik
ibarat torpedo
pagi nan indah di tengah-tengah samudera
Edi dan aruan tasik
Ajis, bakal dinaikkan pangkat menjadi tekong muda
Pali, seorang nelayan yang dedikasi dengan kerja
fish -on
buntal pengacau
perut dikembungkan apabila terasa terancam
melengkung ditarik ikan
dari malam sampai pagi bekerja
"ikan tak makan biar aku makan"
begitu letih setelah semalaman bekerja

2 comments:

This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left
This line starts after some blank space at left