Sunday, March 13, 2011

Keli Kolam Doraemon


“Report projek dah siap” Check!

“Assignment CC pun dah siap” Check!

“Buku Apik dah hantar” Check!

“kenapalah gua ni cemerlang sangat,semua kerja dah siap. Nak buat apa lagi ni…emm mancen pun best jugak ni”

Tiba-tiba saja gua dah sampai di kolam Doraemon, Tronoh. Lepas je bayar sebanyak RM23 untuk 3 jam memancing gua terus menuju ke spot kegemaran gua. Menggunakan cacing dari FA Aquarium, gua berharap ada keli-keli bagak yang sudi menjamah umpan cacing gua. Untung-untung patin pun bantai cacing ni. Kalau dah rezeki tak kemana fikir gua cuba menyedapkan hati agar tak kumpau hari ini. 

Sejam berlalu tanpa sebarang reaksi dari penghuni air. Gua control cool agar tidak disyaki kumpau oleh kaki-kaki pancing yang lain dikolam tersebut. Gua lihat mereka paling tidak pun dah berjaya menaikkan seekor ikan masing-masing. Cuma gua saja yang masih telur ayam. 

Tengah gua mengelamun jauh mengenangkan nasib kumpau gua ni, joran gua tergedik-gedik. Gua automatik mendekati joran gua dan bersedia merembat joran. Tapi joran gua senyap kembali. Gua pun duduk kembali di bawah bangsal sambil sedikit maki hamun kepada ikan tanda protes.

“nate ike main-main la,nok make behe terus,jange duk main kutis-kutis pulok” Begitulah lebih kurang gua memaki hamun ikan-ikan itu.

Mungkin mendengar gua memaki hamun, joran gua tanpa warning melentur dan terus menggelonsor memasuki kolam. Bagai The Flash gua melompat dan mencapai joran gua. Yes, ikan dah mengena! Gua pun melayan tarikan ikan tersebut dengan berhati-hati agar tidak terlepas maklumlah ikan pertama hari ini. Agak kuat perlawanan yang diberikan oleh sang ikan. Layan punya layan akhirnya sang ikan keletihan. Terdamparlah seekor ikan keli ditebing kolam dengan size yang boleh tahan. Gua pun cabut mata kail dari mulut si ikan dan letakkan beliau dalam sangkar ikan yang telah disediakan oleh Doraemon.

Gua kemudian meneruskan sesi pancingan gua. Tiba- tiba gua dikejutkan oleh bunyi telefon gua.

“ we, ado mano?” Tanya seorang sahabat gua,Buya

“kawe duk ngail kolam doraemon ni,mari la” Balas gua

“bereh2,meta lagi kawe sapa ngan puyi” Balas Buya

15 minit kemudia Buya tiba bersama-sama Puyi. Tidak la bosan sangat bila ada membe-membe teman memancing ni. Walaupun ikan tidak mengena sekurang-kurangnya boleh lepak sambil sembang-sembang pasal isu pembangunan negara. 

Sedang rancak bersembang tentang isu Perdana Menteri ingin menjadikan negara ini sebagai hub hiburan, tiba-tiba joran gua sekali lagi melentur. Gua bingkas bangun dari tempat duduk gua dan menerkam joran gua seraya membalas sentapan dengan sekuat hati. Setelah memastikan mata kail tertancap kemas dimulut sang ikan, gua memberi joran gua kepada membe gua Buya untuk merasai perlawanan ikan tersebut. Bergilir-gilir dengan Puyi melawan ikan tersebut akhirnya terkulailah seekor lagi sang keli namun sizenya kecil sedikit dari yang pertama. Setelah dimasukkan ke dalam sangkar, kami bertiga meneruskan sesi pancingan yang berbaki kurang dari 10 minit lagi. 

Doraemon datang membawa penimbang. Beliau menimbang kedua-dua ikan keli tersebut. Skala penimbang menunjukkan 10 kilogram. Doraemon membeli balik ikan-ikan tersebut dengan harga RM2 sekilogram. Akirnya gua dapat balik RM20. Boleh la!

gua sedang setting drag
suasana di kolam Doraemon. Boleh tahan luasnya
membe gua, Buya sedang melayan keli
boleh tahan kuat melawan ikan ni
gua dengan Buya bersama keli kedua pada komplot kali ini
ikan sama orang lain. Kali ni bersama Puyi
ni hasil tangkapan pertama gua sebelum mereka sampai. Hampir mencecah 6 kilogram

   

No comments:

Post a Comment

This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left
This line starts after some blank space at left