Friday, November 27, 2015

Tasik Hijau Kembali Berpenghuni!

Setelah setahun berlalu sejak aktiviti menimba ikan dilakukan di Tasik Hijau, akhirnya tasik ini kembali berpenghuni. Ikan-ikan yang baru mendiami Tasik Hijau ini dipercayai memasuki tasik ini semasa bah kuning yang melanda negeri Kelantan pada Disember 2014 yang lalu. Tasik ini juga semakin luas berbanding sebelumnya disebabkan aktiviti mengorek tanah yang rancak dilakukan sejak awal 2014. Percubaan mengilat untuk menduga ikan yang baru masuk ke tasik ini membuahkan hasil yang positif.

Kolam-kolam baru yang bersambung dengan kolam utama mula terbentuk akibat dari aktiviti mengorek pasir. Dapat dilihat dalam gambar diatas jentera berat yang digunakan untuk mengorek pasir. 

Kamal yang berjaya menewaskan toman ini mengesahkan ikan kembali menghuni Tasik Hijau selepas hampir setahun menyepi dek lantaran aktivi menimba ikan. 

Sebarau juvenile yang begitu galak menghambat anak-anak ikan di tepian tasik tertipu dengan gewang Senses Savior 50s

Kehadiran sebarau juvenile dengan banyaknya di dalam Tasik Hijau menggembirakan kami. 

Mama haruan ini sedang menjaga anaknya di kawasan air cetek di kawasan tanah yang baru digali sebelum datang 'katak' kuning mengacau kawanan anaknya.

Jump frog An, solid hookup!...Mama haruan ini dilepaskan semula untuk disatukan kembali dengan anaknya. 

1 comment:

This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left This line starts after some blank space at left
This line starts after some blank space at left